Hoppa till innehållet
Trycktillbehör sedan 1995.
Trycktillbehör sedan 1995.

Leveransvillkor

Våra leveranssätt - Posti och Postnord

Beställningar levereras via Posti och Postnord.
Du kan beställa paketet levererat till din destination, till ett utvalt uthämtningsställe eller till en paketautomat. Vårt system erbjuder dig de närmaste filialerna baserat på den gatuadress du anger, från vilka du kan välja den du vill ha. Normal transporttid till utlämningsställen är 1-3 arbetsdagar och 1-2 arbetsdagar för leveranser.

Betalning

Konsumenter: Betalning kan göras med alla bankers onlinebetalningsknappar och alla de vanligaste bank- och kreditkorten. Dessutom kan du mot en extra avgift även beställa via Posti med postförskott.

Företag, kommuner, kommun, ange: Att beställa en faktura kräver ingen separat kontoöppning, så du kan beställa direkt. För företagskunder är det möjligt att få leverans med traditionell pappersfaktura, e-postfaktura eller elektronisk nätfaktura med en betalningstid på 7-10 dagar efter att varorna skickats till kund (avsedd inte bara för kommuner och staten, men även för föreningar och aktiebolag som lämnat bokslut till handelsregistret). Vid beviljande av betalningsvillkor kontrollerar vi ALLTID kreditinformationen och vid behov utför vi även en riskklassificering av Asiakastieto Oy, som baseras på t.ex. resultat från tidigare räkenskapsperioder, betalningshistorik och branschläget. Om riskklassificeringen inte är tillräcklig kommer vi att kontakta dig via e-post och fråga om viljan att använda andra betalningsmetoder. Kommunala och statliga institutioner kan också välja elektronisk fakturering avsedd för dem.



Mer detaljerad information per betalningsmetod

Betalningar med Visa, Visa Electron, MasterCard och American Express-kort
Om du vill betala med Visa, Visa Electron eller MasterCard eller American Express-kort agerar Innofis toimistopalvelut Oy (mustekala.fi) endast som marknadsförare av produkter och tjänster och levererar även produkterna till köparen.

Paytrail Oyj ansvarar för reklamationer relaterade till betalningstransaktionen.
Paytrail Oyj agerar som säljare av produkten för betalningar som görs med Visa-, Visa Electron- eller MasterCard-kort, och transaktionen sker mellan kunden och Paytrail Oyj. Säljaren är ansvarig för alla skyldigheter relaterade till transaktionen. Paytrail Oyj är också mottagare av betalningen.


Paytrail Oyj, företagsnummer: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä

Nätbanker
Betalningsförmedlingstjänsten för betalningar via internet implementeras av Paytrail Oyj (2122839-7) i samarbete med finländska banker och kreditinstitut. Ur användarens synvinkel fungerar tjänsten precis som traditionell onlinebetalning.

Registrering

Anmälan är frivillig. Genom att registrera dig kan du följa hur din orderhantering fortskrider, du kan lägga till flera olika leveransadresser eller så kan du skapa inköpslistor. I framtiden är det också enkelt att beställa då adressuppgifterna kommer direkt från din användare.

Leveranstid

En individuell uppskattning av produktens leveranstid har givits för varje produkt. Detta är den tid, räknat i arbetsdagar, under vilken produkten normalt lämnar vårt lager. Om beställningen innehåller flera produkter med olika leveranstider, kommer beställningen att levereras enligt den långsammaste produktleveranstiden. Om kunden vill att några av produkterna ska skickas separat måste han lägga produkterna med olika leveranstider i olika beställningar och han måste då betala sin egen leveransavgift för varje försändelse. Om leveranstiden avviker väsentligt från ovanstående eller produkten inte längre är tillgänglig kommer kunden att meddelas separat via e-post.

Om leveransen blir väsentligt försenad återbetalar vi förskottsbetalningen om kunden så önskar.

Om leveransen har beställts till en Postis utlämningsställe eller paketautomat och kunden lämnar leveransen oupphämtad och paketet returneras till oss, måste kunden kontakta oss för att ordna omsändning.


NOTERA! Som en allmän regel räknas beställningar som görs efter kl. 14.00 som beställningar för nästa arbetsdag, eftersom Posti- och Matkahuolto-laster hämtas från vårt lager mellan kl. 14.00 och 16.00. Dessutom levererar vi ofta paket separat på eftermiddagen direkt till Posten, men det kan vi inte lova.

NOTERA! Skrivartillverkarens originalpatroner skickas i princip till företag direkt från vår IT-grossist. Om ett annat leveranssätt än hemleverans väljs kommer beställningen att försenas med 1-3 arbetsdagar. För originalkassetter "bryter" alltid beställningsdagen kl 12:00 då vi skickar dagens beställningar till it-tukkur.

Beställningsbindande

Ett bindande försäljningsavtal skapas vid den tidpunkt då kunden har skickat sin beställning. Konsumenternas ångerrätt är åtminstone i enlighet med konsumentskyddslagen (se avsnittet "ångerrätt" nedan). Innofis toimistopalvelut Oy:s ansvar för tillgänglighet och leverans av den beställda produkten är begränsat till att returnera köpesumman till kunden eller häva köpet i sin helhet. Vi ersätter inte några indirekta kostnader. Vid beställning förbinder sig kunden till gällande leverans- och betalningsvillkor. Innofis toimistopalvelut Oy förbehåller sig rätten att välja sina kunder. Vi förbehåller oss rätten att höja priserna när leverantören höjer sina priser (kunden kommer att meddelas om höjningen och han har rätt att häva transaktionen).

Klagomål

Om produktleveransen inte stämmer överens med beställningen eller om det är något fel på produkten, kontakta oss via e-post och berätta om problemet i ett fritt formulär. Om du inte kan använda metoderna ovan kan du även ringa vår allmänna kundtjänst vid behov. Tonerkassetten och trumman är de viktigaste sakerna som påverkar utskriftskvaliteten, varför det rekommenderas att byta kassett innan du beställer en serviceperson för att ta reda på om problemet ligger i tonerkassetten.

Returvillkor

NOTERA! SKICKA INTE RETURER TILL OSS FÖRRÄN DU HAR SKICKAT BESTÄLLNINGSRETURFORMULÄRET OCH FÅTT INSTRUKTIONER FRÅN VÅR KUNDSERVICE! Vi tar inte emot paket eller brev som skickas utan tillstånd och avsändaren står då för porto.

Ångerrätt

Konsumentkunder har rätt att avbryta denna beställning inom 14 dagar utan att ange något skäl.


Ångerfristen går ut 14 dagar efter att varan mottagits.


För att utöva ångerrätten måste du meddela oss ditt beslut att avbryta beställningen. Avbokning är möjlig med hjälp av returformuläret och även via e-post eller brev, men dessa metoder saktar ner handläggningen av returen.
För att uppfylla ångerfristen räcker det att du skickar ditt meddelande om utnyttjande av ångerrätten innan ångerfristen går ut. Returkostnader till säljaren efter leverans är kundens ansvar, om leveransen har varit i enlighet med beställningen och produkten har fungerat normalt.
För företagskunder och samhällskunder är beställningen bindande och avbokning är endast möjlig med vårt samtycke.


Konsekvenser av avbokning
Om du avbeställer beställningen inom ångerfristen som nämns ovan innan du skickar beställningen och har meddelat vår kundtjänst i förväg om avbeställningen eller via ett formulär, återbetalar vi dig hela köpeskillingen.

I enlighet med ändringen i konsumentskyddslagen som trädde i kraft 2014 står kunden för leveranskostnaderna för returen. Det betyder att om paketet vi skickar inte hämtas ut på utlämningsstället eller inte accepteras och paketet går tillbaka till vårt lager, eller om kunden vill returnera en produkt som fungerar enligt beställningen, så debiterar vi eller dra av en bearbetningskostnad på 15 € för returen av den gjorda betalningen. Vi strävar efter att behandla eventuella förskottsåterbetalningar utan dröjsmål och i alla fall senast 14 dagar efter mottagandet av avbokningsmeddelandet eller eventuella produktreturer.

Vi utför återbetalningen själva eller genom en betalningsförmedlare (Paytrail Oyj) till ditt bankkonto, eller för kreditkortsköp avbryter vi även betalningsdebiteringen, om möjligt. Om vi ​​inte har blivit ordentligt underrättade i förväg om avbokningen och kunden i övrigt har agerat tydligt mot instruktionerna eller allmän praxis, förbehåller vi oss rätten att hålla inne eller debitera de uppkomna kostnaderna.

Ångerrätt för företag och organisationer
Beställningen är bindande för företag och samhällen. Om kunden lämnar sin beställning utan att hämta den på utlämningsstället eller inte accepterar leveransen och paketet returneras till vårt lager tar vi ut en expeditionsavgift på 20 euro. Företag och enheter har endast automatisk returrätt om varan inte överensstämmer med beställningen, levereras för sent eller är defekt. Om det är ett beställningsfel som gjorts av en företags- eller företagskund och om vi accepterar ett produktbyte, är returkostnaderna kundens ansvar när de väl levererats till oss. Däremot tar vi som regel inga nya leveranskostnader. Produkten som ska returneras ska vara oanvänd och den ska vara förpackad tillräckligt väl skyddad vid retur. Om det är fråga om en defekt produkt bör den garantiperiod som nämns i produktinformationen beaktas. I uppenbara fall av produkt- eller prisfel kan Innofis toimistopalvelut Oy göra gällande fel då det var ett så uppenbart fel att kunden borde ha förstått felets existens.

Leveransavgift

Du kan välja vilket leveranssätt du vill ha och du kan se dess pris i varukorgen.
Beställningar levereras via Posti eller Matkahuolto enligt det leveranssätt som kunden valt.


Postis leveranser kan beställas till en paketautomat, Postis eget kontor eller ombud eller levereras mellan kl. 9 och 14. Med Postis Flexleverans är kvällsleverans även möjlig mellan 17.00 och 21.00 då chauffören ringer kundens mobilnummer och kommer överens om exakt leveranstid. I paketautomater och ombudsställen förvaras paketet i en vecka. Leveranstiden för baspaket är 2-3 arbetsdagar och 1-2 arbetsdagar för leverans (vanligtvis 1 dag till städer och 2 dagar till glesbygd).


Matkahuoltos leveranser kan beställas till destinationen eller till deras upphämtningsställen, som är t.ex. R-kioski, Matkahuolto och flera K-marknader. I Matkahuoltos leveranser ringer inte chauffören i förväg utan leveransen görs försök på vardagar mellan klockan 8 och 16, vid behov två dagar i följd. Om leveransen inte lyckas kan paketet hämtas ut från närmaste Matkahuolto-terminal i två veckor. Du kan också få ett sms där du uppmanas att välja det lämpligaste upphämtningsstället.

Garantivillkor

NOTERA! RETURNERA INTE KASSETTEN ELLER SERVICE DIN SKRIVARE FÖRrän DU HAR FÅTT INSTRUKTIONER FRÅN VÅR KUNDSERVICE!


Använd gärna "Feedback"-formuläret högst upp på sidan för klagomål.
Den garantitid som nämns för patronen eller patronen räknas från den dag produkten har kommit till kunden. En standardgaranti innebär att byta ut den defekta patronen med en ny produkt eller, om detta inte är möjligt, återbetalning av betalningen. Mängden sidor som redan har skrivits ut på patronen beaktas också vid bytet (eller produktbytet) när patronen redan har skrivit ut en betydande mängd. Om till exempel hälften av kassetten redan har använts kommer återbetalningen att motsvara det. För vissa patroner nämns separat en mer omfattande garanti ("Skrivarsäkerhetsgaranti"), som även kompenserar skrivarens reparationskostnader i de fall det utom tvivel kan fastställas att skadan orsakats av den kassett som kunden köpt från mustekala.fi.

Vid skada ska kunden alltid först kontakta mustekala.fi personal för mer detaljerade instruktioner. Kolla in de relevanta villkoren för "Skrivarsäkerhetsgaranti" här nedan. Utgångspunkten är dock att kunden ska behålla den defekta patronen som den är, så att tillverkaren kan undersöka den aktuella patronen. För reparationen behöver du ett kvitto från en opartisk verkstad och namnet på reparatören, samt en detaljerad förklaring av vad som orsakade felet i kassetten (vilken var mekanismen för skadan) och vad det orsakade felet var, samt vilka åtgärder som ingick i reparationen. Garantin täcker endast de reparationer som rimligen kan fastställas vara orsakade av en defekt patron och som var nödvändiga. När det gäller laserpatroner omfattas inte rengöring av skrivaren på toner av garantin, om inte tonerläckaget har varit så stort att skrivaren har skadats.

Vid reparation ska kunden omedelbart kontakta butiken. Vi ersätter inte tredje part för indirekta skador eller följdskador. Ibland har fabriken lagt sina garantivillkor i förpackningen. Vi ansvarar dock endast för sådana garantier som vi själva har lämnat i vår produktinformation. För patroner som inte har en skrivarsäkerhetsgaranti täcks inte eventuella skador på skrivaren. Vi betonar dock att patroner inte lätt kan skada skrivaren. Skador som kräver en viss nivå av underhåll inträffar mer sällan än var 100 000:e kassett.


P.S. Med flytande bläckstrålepatroner bör du vara försiktig när du använder patronerna på vintern när det fryser. Om patronen har legat ute i brevlådan kan frysning ha skadat bläckpatronen.

Det är i alla fall alltid en bra idé att lägga t.ex. tidningspapper under när man använder färger.

Skrivarsäkerhet * GARANTI

Vissa patroner har beviljats ​​en "Skrivarskydd*"-garanti, vilket är en tilläggsgaranti som ges utöver de allmänna garantivillkoren som nämns ovan för skador som orsakats av patronens skrivare. Det framgår tydligt av kassettens produktinformation om en sådan skrivarsäkerhetsgaranti är en del av produkten.

Garantin täcker skador som orsakats av patronen på skrivaren under följande villkor, när kunden har kontaktat vår kundtjänst INNAN reparationen och fått godkännande för reparationen, eller säljaren på annat sätt har ordnat underhåll:

  1. Säljaren kommer att få ett skriftligt utlåtande från en oberoende verkstadsrepresentant om hur patronen har skadat skrivaren på ett sådant sätt att den har krävt reparation. Garantin täcker endast de reparationer som rimligen kan fastställas vara orsakade av en defekt patron och som var nödvändiga.
  2. Om felet är sådant att ett enkelt byte av den intakta kassetten mot den defekta tar bort felet, ersätts inte utgifterna för underhållsmannens onödiga besök. Även i detta fall kommer dock den defekta patronen att bytas ut eller bytas ut mot en ny kostnadsfritt i enlighet med vår normala patrongaranti.
  3. Den normala rengöringen av skrivaren från överflödig toner som utförs med tryckluft eller dammsugning, vilket rekommenderas då och då, täcks inte av garantin, förutom om läckaget från kassetten har varit orimligt stort, d.v.s. kassetten har praktiskt taget sönderfallit inuti skrivaren. Användarens egen noggrannhet krävs också. Om till exempel läckan var långsam och kontinuerlig borde patronen ha tagits bort och klagats på tidigare, istället för att låta läckan fortsätta och sedan till sist serva enheten på bekostnad av garantin. En defekt patron får inte heller överföras till annan skrivare eller fortsätta att skriva ut med en redan annonserad patron i samma eller annan skrivare.
  4. Kassetten ska förvaras som den är och säljaren ska även ha möjlighet att skicka den till tillverkaren för undersökning.
  5. Det ersatta beloppet för skrivarunderhåll är högst skrivarens verkliga värde, det vill säga inköpspriset för skrivaren -20 % för varje påbörjad 12-månadersperiod.
  6. Beloppet som ska återbetalas är enligt underhållsfakturan, dock högst 200 euro (obs. punkt nr 5) + byte eller återbetalning av den defekta patronen.

Registerutlåtande

Registerutlåtande enligt 10 § personuppgiftslagen (523/1999).

REGISTRATOR
Innofis kontorstjänster Oy (Y-ID: 1024775-2) (senare i texten även "mustekala.fi och "Innofis Oy")
Tuarthatie 20 B
01300 Vanda

PERSON SOM HANTAR REGISTRÄGREN
Miika Ojala
Telefon 09-3411804
Mejla miika.ojala(at)innofis.fi

REGISTRERA NAMN
mustekala.fi kundregister

GRUND FÖR FÖRVARING AV REGISTRET
Personen har registrerat sig som kund hos nätbutiken mustekala.fi eller köpt produkter från mustekala.fi.

SYFTE MED ANVÄNDNING AV REGISTRET
Syftet med registret är att föra Innofis Oy:s kundregister samt att arkivera och behandla kundorder. Registret används också för att spåra förlorade paket. Uppgifterna kan användas i samband med utvecklingen av mustekala.fi (Innofis Oy) och för statistiska ändamål. Personuppgifter behandlas inom de gränser som personuppgiftslagen tillåter och kräver.
Informationen i registret kan användas i Innofis Oys egna register för att rikta annonsering utan att lämna ut personuppgifter till utomstående. En del av registeruppgifterna kan komma att överföras till partnerns servrar (t.ex. till företaget som gjort den tekniska implementeringen av nätbutiken eller till företaget som hanterar betalningstransaktioner) på grund av tekniska krav. Data behandlas endast för att upprätthålla Innofis Oy:s kundrelation genom tekniska gränssnitt. Kunden har rätt att ta bort sina uppgifter från registret genom att informera kundtjänsten, via e-post till kaspalveluservice(at)mustekala.fi eller till registrets administratör. Innofis Oy får skicka marknadsföringsmeddelanden till kundens e-post, dock inte oftare än i genomsnitt 1-2 gånger i månaden. Kunden har möjlighet att neka meddelanden, i så fall stoppas marknadsföringen.

INFORMATION SOM FINNS I REGISTRET
Personregistret innehåller följande uppgifter:
Personens för- och efternamn
E-postadress
Postadress (fakturerings- och leveransadress)
Telefonnummer
Information om behandlade beställningar
Posti eller Postnord spårningsinformation för beställningar

ÖVERFÖRING AV INFORMATION
Information lämnas inte utanför Innofis Oy. Personuppgifter överförs inte utanför Europeiska unionen.
Den registrerades personuppgifter kommer att förstöras på användarens begäran.

REGISTRETSSKYDD
Registret kommer inte att överlämnas till tredje part. Rätten att använda registret kräver användarrättigheterna för Innofis Oy:s interna nätverk. Registret finns på den lösenordsskyddade servern hos Innofis Oy:s partner.

BESÖKARÖVERVAKNING
Vi använder Google Universal Analytics för allmän övervakning av besökarprofiler.
Klicka här för att inaktivera Google Analytics-spårning



HÄR ÄR HELA KONSUMENTSKYDDSLAG OM DISTANSFÖRSÄLJNING (ONLINESHOPPING):

Kapitel 6
Hemförsäljning och distansförsäljning
1 §
Tillämpningsområde
Detta kapitel innehåller bestämmelser om hemförsäljning och distansförsäljning av konsumentvaror.

2 §
Omfattningsbegränsningar
Bestämmelserna i detta kapitel gäller inte:

1) till ett avtal om en finansiell tjänst eller ett finansiellt instrument;

2) försäljning eller arrende av fast egendom eller annan rätt till avtal om fast egendom;

3) till ett avtal som faller inom bostadsförsäljningslagens tillämpningsområde;

4) till avtal om överlåtelse av bostadsrätt som avses i lagen om bostadsrättslägenheter;

5) till det avtal om hyresrum som avses i lagen om hyra av bostadslägenhet;

6) till ett avtal som omfattas av 10 kap.

7) till ett avtal inom ramen för paketresorslagen;

8) till avtal om tjänst som faller inom lotterilagens tillämpningsområde;

9) till ett avtal som ingåtts med hjälp av en varuautomat eller i en automatiserad affärslokal;

10) till ett avtal som gjorts med en teleoperatör som använder en telefonautomat;

11) till ett avtal som avser individuella leveranser av livsmedel eller andra dagligvaror till konsumentens hem eller arbetsplats med hjälp av ett regelbundet fungerande distributionssystem.

Avsnitt 3
Vissa begränsningar av omfattningen vid bostadsförsäljning
Bestämmelserna i detta kapitel om bostadsförsäljning gäller inte om priset på konsumtionsvaran är lägre än 30 euro. Om flera varor säljs samtidigt, vars totala pris är minst 30 euro, eller om avtalet avser kontinuerlig eller upprepad leverans av varor, gäller ändå bestämmelserna i kapitlet.

Vid tillhandahållande av en tjänst på en plats dit näringsidkaren anländer på uttrycklig begäran av konsumenten, gäller inte heller bestämmelserna i kapitlet om bostadsförsäljning:

1) till avtalet om sociala tjänster;

2) till ett avtal om hälsotjänster som tillhandahålls av en hälso- och sjukvårdspersonal till konsumenten för att bedöma, upprätthålla eller återställa detta hälsotillstånd.

Avsnitt 4
Tillämpning av föreskrifter på vissa tjänster
Endast 12 § 2 och 3 mom. samt 25 § gäller för avtal om persontrafik.

Om det är en tjänst som utförs per telefon i ett svep, för vilken avtalet ingås omedelbart när konsumenten kontaktar tjänsteleverantören, gäller inte 12 § 2-4 mom. samt 13 och 14 §§.

Avsnitt 5
Tvång
Ett avtalsvillkor som avviker från bestämmelserna i detta kapitel till nackdel för konsumenten är ogiltigt, om inte annat anges nedan.

6 §
Definitioner relaterade till bostadsförsäljning
Med bostadsförsäljningsavtal avses ett avtal som ingås eller som konsumenten lämnar ett erbjudande om någon annanstans än i affärslokalen, samtidigt som parterna är närvarande. Bostadsförsäljningsavtal innebär också ett avtal som ingås:

1) i näringsidkarens lokaler eller på distans omedelbart efter att konsumenten personligen har kontaktats separat på en plats som inte är näringsidkarens lokaler; eller

2) på en av näringsidkaren anordnad bekantskapsresa, vars syfte eller resultat är att erbjuda konsumentvaror till konsumenten.

Lokal betyder:

1) fast försäljningsställe där näringsidkaren erbjuder konsumtionsvaror på permanent eller säsongsbetonad basis;

2) ett rörligt försäljningsställe där näringsidkaren erbjuder konsumtionsvaror regelbundet eller säsongsmässigt.

Avsnitt 7
Definitioner relaterade till distansförsäljning
Med distansförsäljningsavtal avses ett konsumentvaruavtal som ingås i ett försäljnings- eller tjänstetillhandahållandesystem skapat för distansförsäljning, som ingås utan att parterna är närvarande samtidigt och för vilket endast en eller flera fjärrkommunikationer används.

Fjärr betyder telefon, post, tv, datanät och andra medel som kan användas för att sluta avtal utan att parterna är närvarande samtidigt.

Avsnitt 8
Andra definitioner
Detta kapitel hänvisar till:

1) ett sidoavtal: ett avtal relaterat till ett hem- eller distansförsäljningsavtal för konsumentvaror som näringsidkaren eller en tredje part levererar på grundval av ett avtal eller annat arrangemang mellan den berörda tredje parten och näringsidkaren;

2) genom att lämna information på ett permanent sätt, lämna information personligen skriftligen eller elektroniskt på ett sådant sätt att mottagaren kan lagra och återge informationen oförändrad;

3) med leverans av digitalt innehåll, leverans av information som produceras och levereras elektroniskt i digital form genom nedladdning, streaming eller annat liknande sätt.

Avsnitt 9
Information som ska lämnas innan avtalet ingås
Innan ett hem- eller distansförsäljningsavtal ingås måste konsumenten få följande information:

1) konsumentproduktens huvudsakliga egenskaper i den mån det är lämpligt med hänsyn till konsumentprodukten och det använda budskapet;

2) näringsidkarens namn;

3) den ekonomiska aktörens geografiska adress i etableringsstaten och, om den ekonomiska aktören agerar som ombud eller representant för en annan ekonomisk aktör, namn och geografisk adress till dennes huvudman.

4) företagarens telefonnummer och faxnummer samt e-postadress, om tillgängligt;

5) den geografiska adressen till näringsidkarens verksamhetsställe, där konsumenten kan framföra sitt klagomål, om adressen avviker från den adress som avses i 3 §, och, om näringsidkaren agerar som ombud eller ombud för en annan näringsidkare, samma information om hans huvudman;

6) konsumentvarans totala pris inklusive skatter eller, om det exakta priset inte rimligen kan beräknas i förväg på grund av varans beskaffenhet, grunden för att fastställa priset;

7) vid behov, leverans- och andra kostnader som inte ingår i konsumentvarans totala pris eller, om dessa kostnader rimligen inte kan beräknas i förväg, information om att sådana extra kostnader kan uppstå;

8) kostnader för att använda en fjärrenhet för att ingå ett avtal, om mer än grundpriset tas ut för det;

9) villkoren för betalning, leverans och annan fullgörande av avtalet och, om nödvändigt, praxis för kundklagomål;

10) om nödvändigt, villkor, tidsfrister och förfaranden för att använda ångerrätten;

11) vid behov information om att om konsumenten häver avtalet ska denne stå för kostnaderna för att returnera varan, och vid distansförsäljning även information om returkostnadernas storlek, om varan inte kan returneras på vanligt sätt per post på grund av deras natur;

12) uppgift om att om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt efter att ha gjort en begäran om utförande av den tjänst som avses i 15 mom. 1 mom., ska han betala näringsidkaren de kostnader som avses i 19 mom. 1 mom.

13) vid behov, information om avsaknaden av ångerrätt eller de omständigheter under vilka ångerrätten kan gå förlorad;

14) omnämnande av det lagstadgade ansvaret för fel avseende varorna;

15) om nödvändigt, ett omnämnande av kundsupport, andra tjänster efter handel och garanti och de villkor som gäller för dem;

16) omnämnande av förekomsten av uppförandekoder och, om nödvändigt, information om hur man får en kopia av dem;

17) om nödvändigt, avtalets varaktighet eller, om avtalet är giltigt på obestämd tid eller automatiskt förlängs, villkoren för dess uppsägning;

18) om nödvändigt, minimitiden för konsumentens avtalsförpliktelser;

19) vid behov information om de finansieringsgarantier som näringsidkaren kräver av konsumenten och de villkor som gäller för dem;

20) om nödvändigt, det digitala innehållets funktionalitet, inklusive det digitala innehållets interoperabilitet med hårdvara och mjukvara i den utsträckning som näringsidkaren känner till det eller rimligen kan förväntas känna till det;

21) information om möjligheten och sätten att föra en tvist till Konsumenttvistenämnden eller annat liknande organ.

Vid en auktion, där konsumenten kan delta på annat sätt än på distans, kan den information som avses i 1 mom. 2-5 mom. ersättas med liknande information om auktionsförrättaren.

Om konsumenten har rätt att ångra enligt hem- eller distansförsäljningsavtalet ska han utöver de uppgifter som avses i 1 mom., punkt 10, få en ångerblankett. Den information som avses i punkterna 10-12 i 1 mom. ovan kan lämnas i avbeställningsanvisningen. Uppsägningsblankettens och anvisningarnas form och innehåll regleras i en förordning av Justitieministeriet.

Avsnitt 10
Viss annan information som ska ges till konsumenten
Vid telefonförsäljning ska näringsidkaren omedelbart i början av telefonsamtalet uppge sitt namn och vid behov namnet på den för vars räkning han agerar samt det kommersiella syftet med samtalet.

Webbplatser där handel bedrivs ska tydligt informera om eventuella leveransrestriktioner och vilka betalningsmetoder som accepteras senast när orderförfarandet startar.

11 §
Ge förhandsinformation vid bostadsförsäljning
Vid hemförsäljning ska den information som avses i 9 § samt ångerrättsblankett och instruktioner lämnas till konsumenten på ett tydligt och begripligt sätt på papper eller, med konsumentens samtycke, på annat varaktigt sätt.

12 §
Tillhandahålla förhandsinformation vid distansförsäljning
Vid distansförsäljning ska den information som avses i 9 § samt ångerrättsformuläret och instruktionerna ges eller göras tillgängliga för konsumenten på ett tydligt och begripligt sätt lämpligt för fjärrkommunikation. Om informationen eller formuläret eller instruktionerna tillhandahålls på ett permanent sätt ska de vara i ett lättläst format.

Om konsumenten är skyldig att betala i ett elektroniskt ingånget avtal, ska konsumenten på ett tydligt sätt och omedelbart innan konsumenten ställer sina uppgifter underrättas om sådant som avses i 9 § 1 mom. beställa. Näringsidkaren ska också se till att konsumenten uttryckligen accepterar betalningsskyldigheten i samband med beställningen.

Om näringsidkaren inte har följt vad som föreskrivs i 2 mom. om konsumentens uttryckliga godkännande, binder avtalet inte konsumenten. Om konsumenten vill åberopa avtalets icke-bindande karaktär ska han informera näringsidkaren om det senast ett år efter avtalets ingående. Om avtalet upphör att gälla efter att konsumenten åberopat dess icke-bindande karaktär, ska näringsidkaren utan dröjsmål och senast 30 dagar efter mottagandet av meddelandet återlämna de betalningar som inkommit och ersätta konsumenten för kostnaderna för att returnera varan.

Om avtalet ingås med hjälp av fjärrkommunikation, där det finns begränsat utrymme eller tid att visa informationen, innan avtalet ingås, ska näringsidkaren minst lämna de uppgifter som avses i 9 § 1 mom. 7, 10 och 17, med det mediet.

13 §
Bekräftelse av information
Vid hemförsäljning ska näringsidkaren ge konsumenten en kopia av avtalsbekräftelsen eller det undertecknade avtalet på papper eller, med konsumentens samtycke, på annat permanent sätt.

Vid distansförsäljning ska näringsidkaren förse konsumenten med en bekräftelse på det ingångna avtalet inom skälig tid efter ingåendet av distansförsäljningsavtalet och senast vid tidpunkten för leverans av varan eller innan utförandet av tjänsten påbörjas. . Bekräftelsen ska levereras på ett varaktigt sätt, och den ska innehålla alla uppgifter som avses i 9 § samt ångerblankett och instruktioner, om inte näringsidkaren redan tidigare har levererat dessa till konsumenten på ett permanent sätt.

Om den elektroniska leveransen av digitalt innehåll påbörjas före ångerfristens utgång ska bekräftelsen även innehålla det förhandssamtycke som avses i 15 § 2 mom. och det meddelande som lämnats till konsumenten om förhandsgodkännandets inverkan på ångerrätt.

14 §
Ångerrätt
Konsumenten har rätt att häva ett hem- eller distansförsäljningsavtal genom att meddela näringsidkaren med en ångerblankett eller på annat tydligt sätt senast 14 dagar efter ingåendet av tjänsteavtalet eller avtalet om elektroniskt levererat digitalt innehåll, mottagandet av varan eller det sista varupartiet i köpeavtalet, eller, om det är fråga om regelbunden leverans av varor, mottagandet av det första varupartiet.

Om näringsidkaren har försummat att lämna konsumenten den information som avses i 9 § 1 mom. 10 punkten, upphör ångerfristen 12 månader efter utgången av den tidsfrist som avses i 1 mom. i denna paragraf eller, om näringsidkaren korrigerar brist under denna period, 14 dagar efter den dag då konsumenten fick denna information.

Om näringsidkaren erbjuder konsumenten möjligheten att meddela avbeställningen via sin webbplats, ska näringsidkaren utan dröjsmål på ett permanent sätt meddela konsumenten mottagandet av det på detta sätt levererade hävningsmeddelandet.

15 §
Slutföra tjänsten före utgången av ångerfristen
Utförandet av en annan tjänst än digitalt innehåll kan påbörjas före utgången av den eventuella ångerfristen, om konsumenten har framfört en uttrycklig begäran om detta. Vid bostadsförsäljning ska begäran göras permanent.

Den elektroniska leveransen av digitalt innehåll kan påbörjas före utgången av den eventuella ångerfristen, om konsumenten har gett sitt uttryckliga förhandsgodkännande.

16 §
Begränsningar i ångerrätten
Om inte annat avtalats har konsumenten inte ångerrätt enligt 14 §, om:

1) tjänsten har fullbordats helt eller den elektroniska leveransen av digitalt innehåll har påbörjats före utgången av ångerfristen på grund av konsumentens begäran eller samtycke som avses i 15 § och konsumenten har informerats om avsaknaden av ångerrätt. i ett sådant fall;

2) priset på konsumentprodukten beror på fluktuationer på finansmarknaden, som inte kan påverkas av näringsidkaren och som kan inträffa under ångerfristen;

3) avtalet avser varor som är tillverkade eller modifierade i enlighet med konsumentens krav eller för att tydligt tillgodose personliga behov;

4) avtalet avser varor som snabbt kan förfalla eller förfalla eller som på grund av sin beskaffenhet har oskiljaktigt blandats med andra varor efter leveransen;

5) förseglade varor som inte kan returneras av hälso- eller hygienskäl har öppnats;

6) avtalet avser alkoholdrycker, vars pris avtalades när avtalet ingicks, som kan levereras tidigast efter 30 dagar och vars verkliga värde beror på fluktuationer på marknaden, som näringsidkaren inte kan påverka;

7) avtalet avser brådskande reparations- eller underhållsarbete på en plats dit näringsidkaren anländer på konsumentens uttryckliga begäran;

8) en förseglad ljud- eller videoinspelning eller ett datorprogram har öppnats;

9) avtalet avser leverans av en enskild tidning eller tidskrift eller periodisk publikation;

10) avtalet ingås i en auktion, i vilken konsumenten kan delta på annat sätt än på distans;

11) avtalet avser tillhandahållande av boende för annat än bostadsändamål, transport av gods, biluthyrning, restaurangtjänst eller fritidsservice och avtalet kräver fullgörande vid en angiven tidpunkt eller inom en angiven tidsperiod.

17 §
Återkommande prestanda
Om konsumenten häver ett hem- eller distansförsäljningsavtal ska han utan dröjsmål och senast 14 dagar efter hävningsmeddelandet lämna tillbaka varan han tagit emot, om inte näringsidkaren har förbundit sig att själv hämta ut varan. Konsumenten ska stå för de direkta kostnaderna som följer av returen av varorna, om inte näringsidkaren har förbundit sig att stå för dem. Konsumentens rätt att inte betala de kostnader som avses ovan, om näringsidkaren har försummat att anmäla dem, regleras i 24 § 1 mom.

Om varan vid hemförsäljning har levererats hem till konsumenten i samband med avtalets ingående ska näringsidkaren hämta varan på egen bekostnad, om varan på grund av sin beskaffenhet inte kan returneras på vanligt sätt per post. .

Näringsidkaren ska utan dröjsmål och senast 14 dagar efter mottagandet av hävningsmeddelandet återlämna de betalningar som erhållits från konsumenten, med undantag för merkostnader som uppstår vid konsumentens val av annan standardleveransmetod än den billigaste standardleveransmetoden som erbjuds av handlare. Näringsidkaren har dock rätt att avstå från att återbetala betalningar tills han har fått varan tillbaka eller tills konsumenten har bevisat att han har skickat tillbaka varan, om inte näringsidkaren är skyldig att själv hämta ut varan.

Näringsidkaren måste returnera de mottagna betalningarna med den betalningsmetod som konsumenten använde vid den ursprungliga transaktionen, om inte konsumenten uttryckligen har samtyckt till ett annat arrangemang. Konsumenten får inte ådra sig kostnader för att returnera tjänsterna.

18 §
Ansvar för mottagna varor
Om konsumenten har tagit emot varan, ska han behålla den i huvudsak oförändrad och oförminskad tills han har beslutat att behålla varan.

Om konsumenten häver avtalet efter att ha tagit varan i bruk måste han dock stå för värdeminskningen. Varan anses inte ha tagits i bruk om konsumenten har hanterat varan endast i den mån det är nödvändigt för att fastställa dess art, egenskaper och funktion.

Konsumenten ansvarar inte för värdeminskningen om näringsidkaren har försummat att lämna konsumenten den information om ångerrätt som avses i 9 § 1 mom. 10 punkten.

19 §
Ersättning för tjänsten utförd före avbokning
Om utförandet av en annan tjänst än digitalt innehåll har påbörjats före ångerfristens utgång, ska konsumenten vid avbeställning betala skälig ersättning till näringsidkaren för den prestation som utförts för att fullgöra avtalet vid tidpunkten för hävningsmeddelandet. är gjord.

Konsumenten har dock ingen skyldighet att betala för en tjänst som helt eller delvis utförts under ångerfristen, om näringsidkaren har försummat att lämna honom den information som avses i 9 § 1 mom. 10 eller 12 punkten, eller om näringsidkare har börjat fullgöra avtalet under ångerfristen utan konsumentens uttryckliga begäran som avses i 15 § 1 mom.

20 §
Behåll och returnering av varor i vissa fall
Om näringsidkaren har en skyldighet att hämta ut varan hos konsumenten vid hemförsäljning, ska konsumenten vid avbeställning förvara den mottagna varan på en plats tillgänglig för näringsidkaren, där näringsidkaren har levererat den eller där näringsidkaren kan plocka upp det obekvämt. Konsumenten ska informera näringsidkaren om var varan kan hämtas.

Konsumentens ansvar för att förvara varan för näringsidkarens räkning upphör två månader efter mottagandet av varan. Konsumenten får varan kostnadsfritt om näringsidkaren inte hämtar ut varan inom nämnda tid, om det inte är uppenbart oskäligt ur näringsidkarens synpunkt.

21 §
Uppsägning av kredit- eller försäkringsavtal
Om konsumenten säger upp hem- eller distansförsäljningsavtalet sägs det tillhörande kredit- eller försäkringsavtalet upp utan någon åtgärd.

Vid uppsägning av ett tilläggskredit- eller försäkringsavtal ska krediten eller försäkringsgivaren utan dröjsmål och senast 30 dagar efter att ha fått information om uppsägning av avtalet lämna tillbaka de betalningar som erhållits från konsumenten. I 45 § lagen om försäkringsavtal (543/1994) föreskrivs försäkringsgivarens rätt att kräva betalning för det försäkringsskydd som försäkringstagaren fått innan tilläggsförsäkringen sägs upp.

22 §
Hävning av annat biavtal
Om konsumenten säger upp hem- eller distansförsäljningsavtalet hävs det andra sidoavtalet än det som avses i 21 § utan någon åtgärd. Konsumenten får inte ådra sig några andra kostnader utöver de kostnader som kan komma att drivas in med stöd av 17-19 § på grund av avbeställningen.

23 §
Dröjsmålsränta
I räntelagen föreskrivs om konsumentens rätt till dröjsmålsränta i situationer då näringsidkaren eller den kredit- eller försäkringsgivare som är skyldig att återbetala priset eller annan betalning inte har återbetalat vad konsumenten har betalat inom den tid som anges i 12, 17 eller 21 §§. .

24 §
Påföljder för överträdelse av vissa bestämmelser i kapitlet
Om näringsidkaren före avtalets ingående inte har lämnat konsumenten den information om merkostnader eller andra kostnader som avses i 9 § 1 mom. 6, 7 eller 11 punkten, är konsumenten inte skyldig att betala dem.

Om det är ett avtal om elektroniskt levererat digitalt innehåll är konsumenten inte skyldig att betala för den tjänst som utförs helt eller delvis, om:

1) tillhandahållandet av digitalt innehåll har påbörjats under ångerfristen utan konsumentens uttryckliga förhandsgodkännande som avses i 15 § 2 mom.

2) konsumenten inte har fått besked om att han vid sitt samtycke förlorar sin ångerrätt; eller

3) näringsidkaren har försummat att ge konsumenten den bekräftelse som avses i 13 §.

25 §
Påföljder för brott mot bestämmelserna i kapitlet
Utöver vad som stadgas i detta kapitel om sanktioner kan näringsidkare som bryter mot bestämmelserna i detta kapitel, om det är nödvändigt för konsumentskyddet, förbjudas att fortsätta ett sådant förfarande eller förnya det eller ett därmed jämförbart förfarande. I kapitlen 2 och 3 föreskrivs att förbud kan utdömas och förstärkas med vite.