Hoppa till innehållet
Trycktillbehör sedan 1995.
Trycktillbehör sedan 1995.

FAQ

FAQ

Vad betyder namnen cyan, magenta, gul och svart i skrivare?

Skrivare meddelar ofta slutet på färgerna med färgernas engelska namn:

  • Svart (BK eller K) = svart
  • Cyan (C) = blå (officiellt kricka eller cyan)
  • Magenta (M) = röd
  • Gul (Y) = gul

I Mustekala.fi bläckpatroner står det alltid separat om patronen som säljs är C, M eller Y färg.

Hur hittar jag rätt bläckpatron för min skrivare?

Du kan hämta kassetter från vår butik på två olika sätt:

  1. Om du känner till koden för din patron (t.ex. den vanliga patronkoden Q2612A i HP-skrivare), skriv in patronkoden eller en del av den i produktsökrutan på vår hemsida och sök. Alla bläckpatroner som passar din skrivare kommer att visas. Om du inte kommer ihåg koden för din skrivares patron bör du ta ut den gamla patronen ur skrivaren och kontrollera koden som ofta visas på etiketten.
  2. Du kan också söka efter en patron efter skrivarmodell. Sök efter en skrivarmodell antingen i sökrutan på framsidan eller genom att klicka på märket på din skrivare som visas på framsidan. Genom att klicka på märket för din egen enhet får du en lista över de vanligaste skrivarmodellerna av det märket i alfabetisk ordning. Genom att klicka på din egen skrivare (t.ex. HP Laserjet 1200), kommer patronmodellerna och andra tillbehör som passar din skrivare att visas.

Kan vårt företag beställa produkter direkt på faktura?

Ja. I varukorgen kan ett företag, samhälle, kommun eller statlig institution direkt välja en PDF-faktura eller en elektronisk faktura (så kallad e-faktura) skickad till e-post utöver en traditionell pappersfaktura. Alla faktureringsmetoder har en betalningstid på 7 dagar från leverans av varorna från vårt lager. Företag kan naturligtvis även betala via nätbank eller med kreditkort.

Vilka betalningsmetoder finns det för konsumenter?

Hos oss kan konsumentkunder betala med alla bankers nätbanksuppgifter, Visa eller Mastercard kreditkort och postförskott eller. Med Vardagsfakturan får du en kostnadsfri och räntefri betalningstid fram till slutet av nästa månad.

Hur lång är din leveranstid?

Leveranstiden anges för varje produkt i produktinformationen. Med angiven leveranstidsuppskattning menas leveransdatum från vårt lager i Vanda. En leveranstidsuppskattning på 0-1 dagar innebär att vi skickar produkterna samma eller nästa arbetsdag. Leverans till posten tar normalt paketet till destinationen nästa arbetsdag. "Posti paketpaket eller brevutlämning" tar 2-3 arbetsdagar och paketen anländer till det valda uthämtningsstället och breven levereras till brevlådan eller genom brevlådan. Postis paketautomat tar 2-3 arbetsdagar paket kommer till vald Posti paketautomat, eller om produkterna är mindre än 3 cm tjocka, förs små brevförsändelser till din egen till brevlådan eller från brevlådan.

Har du ett upphämtningsställe?

Inte för tillfället. Våra beställningar utgår från vårt lager i Vanda, men vi har ingen butik i anslutning till vårt lager.
Produkterna som beställs från vår webbutik börjar dock oftast skickas samma dag eller under nästa dag, då de levereras till din dörr eller till valfri uthämtningsställe via Posti och Matkahuolto särskilt snabbt.

Hur vet jag att min beställning lyckades?

Vårt system skickar automatiskt en orderbekräftelse till kundens e-post så snart beställningen har slutförts. Om du inte får en orderbekräftelse beror det troligen på ett skrivfel i mailadressen. Du kan även kontrollera att din e-postlåda inte är full och att orderbekräftelsen inte har hamnat i din e-posts skräppostmapp. Kontakta oss om du inte har fått en orderbekräftelse.

Hur vet jag att leveransen kommer ifrån?

Vårt system skickar automatiskt information till din e-post när produkten är packad för leverans. Om mejlet kommer in en vardag före 13.30 skickas leveransen normalt med samma dags post. Paket kommer även att mailas med Postis spårningsnummer och en direktlänk som visar paketets resestatus.
Notera! Informationen kommer in i Postens spårningssystem först när paketet har skannats på deras sorteringscentral, det vill säga vanligtvis sent på kvällen avsändningsdagen eller tidigt nästa morgon. Originalprodukter levereras framförallt till företagskunder som snabbaste leverans, för då använder vi direktleverans från den nordiska IT-grossisten och leveransen sker ofta redan nästa arbetsdag.
För brevutlämning får du Postis Småförsändelseleveranskod i din e-post, som dock inte innehåller möjligheten att spåra leveransen för kunden. Koden behövs bara om brevet inte kommer fram och Posti börjar leta efter leverans.

Kommer min skrivare att omfattas av garantin om jag inte använder originalpatroner?

Ja, det kommer att stanna. Även om skrivartillverkare ibland försöker dölja problemet på något sätt är faktum att kunden har rätt att använda kompatibla patroner från andra tillverkare utan att det påverkar skrivarens garanti. Å andra sidan täcker naturligtvis inte skrivarens egen garanti om skadan orsakats av en ersättnings- eller försörjningspatron. Vi har då egna garantier för sådana situationer, vilket gör att vissa av våra patroner även har en skrivarsäkerhetsgaranti. Fall där skrivaren är skadad är extremt sällsynta, så risken är egentligen obefintlig.

Vad är skillnaden mellan original-, ersättnings- och ersättningspatroner?

Originalpatroner är patroner tillverkade av skrivartillverkaren för sina egna skrivare. Patronerna håller hög kvalitet, men eftersom brödroststillverkarna tjänar på färgpatronerna (ej skrivare) är de mycket dyra i priset. Vi säljer även originalkassetter under vägledande priser.


Tillbehörskassetter är kassetter gjorda av någon annan än enhetstillverkaren. Antalet utskrifter är vanligtvis högre än med originalpatroner, men alltid minst detsamma. Våra kassetter är alltid tillverkade på ett sådant sätt att de inte bryter mot apparattillverkarens patent. Faktum är att den största tillverkaren av våra tillbehörspatroner har mer än 2 200 egna patent för teknologin för sina patroner. Användningen av tillbehörspatroner påverkar inte heller skrivarens garanti. Med nästan 20 års erfarenhet har vi valt ut de bästa leverantörerna från världens största kassetttillverkare. Inom färgpatroner för bläckstråleskrivare importerar vi det vinnande varumärket i branschens största tävling i kategorin "Bläckpatron av högsta kvalitet". Tillverkaren i fråga har vunnit tävlingen varje år sedan 2005. Alla tillverkare av bläckpatronerna vi säljer har ett ISO 14001 miljöcertifikat och ett ISO 9001 kvalitetscertifikat. Prismässigt är tillbehörspatroner 20-80% billigare än originalpatroner.

De nya patronerna är tillverkade av fungerande och testade delar av originalpatronerna. Vi säljer endast produkter från de bästa och största renoveringsfabrikerna i världen. Varje återanvänd del har kontrollerats. Varje patron har ett provtryck innan den packas i förpackningen. Att använda en ny patron ogiltigförklarar inte heller skrivarens garanti. Vi importerar märket MSE tillverkat i USA, som har utsetts till vinnare av kategorin "Bästa kvalitetslaserkassett" varje år sedan 2005 i branschens största tävling. De är världens tekniskt mest avancerade tillverkare av nya patroner och har flera hundra egna patent, som utrustningstillverkare också ofta försöker köpa av dem för att utveckla sina originalpatroner. Särskilt inom färglaser är MSE-patronerna faktiskt ännu bättre än originalpatronerna, eftersom de har patenterat en teknik som samlar upp överskottspulvret i s.k. med en rengöringsrulle, som inte finns i originalpatronerna. Alla tillverkare som vi köper kassetter från har både ISO 9001 kvalitetscertifiering och ISO 14001 miljöcertifiering. Prismässigt är nya patroner 20-70% billigare än originalpatroner.

Varför finns det olika prissatta tillbehörspatroner i dina val?

Vi importerar kassetter från flera olika tillverkare. Naturligtvis varierar våra inköpspriser beroende på tillverkare, och försäljningspriset följer inköpspriset. Tumregeln är att ju dyrare patronen är, desto bättre kvalitet är den. Det beror på att patronen har delar och toner av bättre kvalitet än den billigare modellen. Garantitiden kan ibland vara lite förvirrande, eftersom den billigare tillverkaren ibland har valt som strategi att erbjuda en längre garantitid för att få en konkurrensfördel. Därför är ibland en patron med 2 års garanti dyrare än en patron med 3 års garanti. Ändå är förmodligen den dyrare patronen av bättre kvalitet, eftersom delarna i patronen bestämmer tillverkarens försäljningspris mest.

Vilken typ av garanti har dina tonerkassetter?

Garantin varierar beroende på produkt och nämns i produktinformationen (vanligtvis 6 månader till 5 år). Om garantitiden inte nämns separat är garantin 6 månader. I enhetstillverkarens originalkassetter är garantin den garantiperiod som beviljas av tillverkaren (t.ex. Canon) för produkten.

Hur hög kvalitet har dina produkter?

En defekt patron ger oss en merkostnad på 35 euro i snitt, så bara av den anledningen strävar vi efter att sälja produkter som kunden inte behöver returnera. Utöver priset på den nya produkten uppstår kostnader från kunders returer och postning av en ny kassett. Så det är vettigt för oss ekonomiskt att endast sälja högkvalitativa produkter. Redan med cirka 20 års erfarenhet och med fokus på trycktillbehörsbranschen vet vi vilken tillverkare som kan göra vilken typ av kassetter bra. Vi vet också i vilka modeller det är värt att betala lite extra för att kassetten definitivt ska fungera bra. Det är därför vår reklamationsgrad är exceptionellt låg och vi sparar på returkostnader. En högkvalitativ patron möjliggör därför billigare priser, hur motsägelsefullt det än låter. Vi erbjuder även patroner av olika kvalitetsnivåer till ett lite högre pris om till exempel färgåtergivning är särskilt viktigt för kunden vid bildtryck. Självklart säljer vi även originalpatroner från skrivartillverkare som har en något lägre reklamationsgrad.

Kan förbrukningskassetten skada skrivaren?

Det är en teknisk produkt, så i teorin är det möjligt. Sannolikheten för skador på skrivaren med våra patroner är dock extremt låg, nästan obefintlig. Vi säljer tiotusentals kassetter om året och ändå, sedan 1995, har bara ett fåtal skrivare skadats. Vi har även en speciell "skrivarsäkerhetsgaranti" på många produkter som täcker sådana skador.

Hur agerar jag om produkten är fel eller det finns problem att använda den?

I den översta raden i vår webbutik, under Feedback , öppnas ett formulär som du kan fylla i för att behandla klagomålet snabbast. Du bör under inga omständigheter returnera en kassett till oss utan att först kontakta oss. Notera! När du får en tonerkassett kommer dess fraktförpackning endast att lista ett litet antal skrivare som kassetten är kompatibel med. Fler skrivare tillkommer hela tiden och det är därför omöjligt att nämna alla skrivarmodeller på etiketten på patronen. Tänk också på att ta bort alla transportskydd och speciellt för HP-laserpatroner måste du även dra ut plasttätningslisten från änden innan du använder patronen. Så kontakta oss i alla fall innan du gör något.

Hur kan vi kassera tomma patroner på rätt sätt?

Det enklaste sättet är att leverera den tomma kassetten till uppsamlingsboxen på närmaste hushållsbutik. Byte av kassetter av hög kvalitet kräver alltid att patronerna tas isär, kvaliteten kontrolleras och dåliga delar byts ut innan du lägger till ny toner eller bläck. Tyvärr, på den finska lönenivån, är detta inte möjligt och den arbetstid som används för renovering måste äventyras - på bekostnad av kvaliteten. Av den anledningen förnyar vi inte kassetter själva, utan tar med färdiga produkter från stora fabriker runt om i världen. Därför är tomma kassetter inte heller användbara för oss. Om du levererar de tomma kassetterna till oss på egen bekostnad kommer vi givetvis att leverera dem en pall i taget genom europeiska sorteringscentraler för återvinning. Det går åt ungefär tre liter olja för att göra en laserpatron, så återanvändning är en viktig fråga.

Vilken typ av företag driver webbutiken mustekala.fi?

Innofis Oy är ett 100 % inhemskt företag som grundades 1995. Företagets huvudsakliga verksamhet är nätbutikerna mustekala.fi och variaine.fi, men även ergoshop.fi är en del av vår "familj" av nätbutiker. Vi är ett lösningsmedel och stadigt växande företag och vårt lager ligger i Koivuhaa, Vanda. Vi ägnar oss inte åt skatteknep genom att skicka våra produkter från Åland, men vi har alltid betalat inte bara bolagsskatt utan även vår mervärdesskatt till Finland till gemensam fördel för oss alla.

Hur mycket kostar produkten och finns det volymrabatter på produkterna?

Alla priser framgår av produktinformationen. Om du beställer tillbehörspatroner, sk i partihandel, d.v.s. flera dussin exemplar av samma kassett, kan du givetvis be om offert. Detta gäller endast laserpatroner, d.v.s. bläckpatroner har inte detta alternativ. Priserna inkluderar även mervärdesskatt på 24%.

Hur är informationssäkerheten i din butik?

Från början har vi utgått från att de system som mest effektivt skyddar kundens informationssäkerhet och integritet har valts ut. Under 2017 fick vår webbutik ett SSL-certifikat känt från banker som en garanti för säkerhet. SSL-certifikatet i fråga säkerställer att tredje part inte kan övervaka trafik och modifiera eller stjäla data. Att göra affärer med oss ​​är alltid säkert.

I samband med betalningstransaktionen övergår kunden till att göra betalningen till sin egen bank eller kreditkortsbetalningsmäklare. Så kunden ger oss ingen kreditkortsinformation eller bankuppgifter.

Även under frivillig registrering förblir lösenordet som kunden tillhandahåller hemligt, det vill säga vi ser inte lösenordet alls. Så om du glömmer eller tappar bort ditt lösenord måste du be oss om ett nytt lösenord "ritat" av systemet. I den här frågan äventyrar alltför många nätbutiker kundens datasäkerhet, och alltför många kunder delar sitt vanliga lösenord med olika butiker.

Våra servrar finns i Finland i datacentret hos en stor och pålitlig tjänsteleverantör, där det finns kontinuerlig övervakning 24 timmar om dygnet.

Hos oss kan du handla tryggt.

ANVÄNDbara LÄNKAR TILL VÅRA ARTIKLAR:

Visste du hur viktigt det är att välja rätt tryckpapper?

Byte och val av tonerkassett till en laserskrivare

Hur säkerställer du att du väljer rätt tonerkassett?

Det billigaste bläcket med opartiska prisjämförelser

Nedladdningscenter för skrivardrivrutiner (alla märken)

Utskriftsproblem och deras lösningar

Bruksanvisning för skrivare

Original HP-bläck eller bläck från leverantören?